Praksis på Vivarium – blogg 1

Hei!

Mitt navn er Piriya og jeg er på prakisutplassering hos Vivarium sammen med Sigrun. Vivarium er universitetet sin dyreavdeling for forskning. Her utføres det ulike forskningsprosjekt og kurs med dyr, hovedsakelig på mus, rotter og gris. Avdelingen er internasjonalt godkjent og følger dyrevelferd reglene, slik at vi fikk en innføring allerede første dagen på disse kriteriene. På praksisen følger vi i hovedsak en sivilingeniør i medisinsk teknologi.

Den første måneden har vi fått gjort litt av både teoretiske og praktiske oppgaver. Hovedoppgaven vår har vært å fortsette på et prosjekt om frekvenstesting som tidligere praksisstudenter har jobbet på. Vårt mål er å utføre frekvensmålinger av elektromagnetisk stråling ved et nytt Faradays bur, laget av en pappeske. Denne boksen er mindre slik at det kunne bli dekket av flere skjermingslag, og vi har undersøkt muligheter for jording. Dataen fra målingen har vi systematisert og visualisert for å skrive en rapport om hva vi oppdager.

Av praktiske oppgaver har vi hjulpet til med medisinsk utstyr som trenger sjekk og vedlikehold. Blant annet har vi utført lekkasje og trykktest på anestesiapparater, og byttet ut slanger og koblinger der det trengs. Vi har også kommet på løsninger for å skape effektivt bytte mellom anestesiapparater for rotter til mus. Av andre praktiske oppgaver har vi kalibrert vekter, demontert ulike apparater (operasjonsmikroskop, harddrive og sterilisator) og målt gassbur for å beregne gassforhold som må til for å følge dyrevelferd retningslinjene.

På praksis her har vi også fått muligheten til å observere ulike kurs som pågår. Det pleier å foregå kirurgikurs her på griser for leger og studenter. I forkant av dette kurset fikk vi hilse på og mate grisene som var her i en uke, før vi fikk se både intubering, anestesi, operasjonen og også en uventet hjertestart. Dette var veldig spennende å se på, men også litt skummelt så var godt å vite at de har et høyt fokus på å minimere stress og ubehag for dyrene. Vi har også fått observere mikrochipping av mus og hvordan det blir tatt vevsprøve, noe som gjøres for å sjekke musens genotype for videre avling og forsøk.

Det har så langt vært veldig gøy på praksis her, både å observere og å få jobbe med teorien vi lærer på skolen i virkeligheten!

Måling i vår vakre pappeske og bilde fra operasjonssal