Praksis ved Lifekeys – H-24 blogg 1

Hallo folkens!

Jeg er student og går andre året på medisinsk teknologi ved Universitetet i Bergen. Denne våren er det min tur til å ha praksis, og jeg er utplassert hos en bedrift som heter Lifekeys, som ligg like ved Fjøsanger. Lifekeys er en digital bedrift som leverer og utvikler digitale helsetjenester. De har alt fra selvtester, tilpassede kurs og tilgang til kliniske psykologer som en kan samtale med. Bestillinger av for eksempel kurs eller psykolog-timer foregår digitalt, noe som gjør det svært enkelt å bestille og gjennomføre timen/kurset, uavhengig av boplass og helsesituasjon.

Første dagen i praksis gikk i å få litt oversikt over bedriften, hva de driver med og hvordan ting fungerer. I tillegg fikk vi hilst på flere ansatte, noe som var veldig hyggelig. Vi fikk også utforsket nettsiden til Lifekeys og satt oss godt inn i hvilke kurs og ressurser de leverer. Jeg fikk blant annet gjennomgå et kurs på en nettside som heter selvhjelperen. Det er en gratis kurs-side beregnet for ungdommer i alderen 13-20 år, der de kan får lære seg å ta kontroll over sin egen situasjon og lære mer om sin mentale helse. Nettsiden tar opp temaer om hvordan man opprettholder velværet sitt og utvikler gode vaner, i tillegg til forebyggende tiltak så man ikke havner i onde spiraler med bare negative tanker. Det er gøy å få være med å bidra på denne nettsiden, da det er et viktig ressurs for mange mennesker der ute. Det også helt anonymt og kvalitetsvurdert av Helsedirektoratet, så det er kult å få gjøre noe nyttig for samfunnet.

Jeg har blant annet gjennomgått et kurs som handler om å utvikle bedre vaner og et annet om å håndtere depresjon, og bidratt til å utvikle disse. Et tips jeg sitter igjen med for å danne nye vaner er det for eksempel lurt å knytte dem opp mot noe som allerede er en fast rutine i hverdagen din, som for eksempel måltider eller tilsvarende. For å endre en vane er det ofte en bedre belønning som skal til, og dette er nyttig å ta med seg videre i livet.

Ellers ser jeg frem til å lære nye ting i praksis denne våren.

Her er et bilde fra nettsiden til selvhjelperen.no, og et av den flittig brukte kaffemaskinen.

Dere hører nok snart fra meg igjen, på gjensyn bloggen!