Praksis hos Vivarium – V24 blogg 1

Hei!

Jeg heter Sigrun og går fjerde semester på Medisinsk teknologi. Dette semesteret er det meg og min medstudent Piriya som er på praksisutplassering hos Vivarium- dyreavdelingen for forskning på universitet, i faget MTEK200. Avdelingens hovedområde er forskning med bruk av dyr, i hovedsak mus og rotter, men de har også midlertidig griser som brukes til diverse kurs, blant annet traumekurs. Dyrene er ikke noe vi jobber direkte med, og vi er i hovedsak under ansvaret til medisinsk-teknisk ansvarlig på stedet, en sivilingeniør. Vår praksis hos Vivarium har fram til nå har vært interessant og det er et fint avbrekk fra en ellers ganske ensidig studiehverdag.

Første dag fikk vi en omvisning på stedet, hvor vi fikk se operasjonssaler, kontorer, personalrom og der dyrene oppbevares. Etter å ha fått oversikt over stedet, begynte vi arbeidet med «hovedprosjektet» vårt; Faradaysbur for å måle elektriske felt. Vi startet med å bygge om buret, som er laget av en pappeske. Ombyggingen involverte å dekke boksen med flere lag for å sikre mer pålitelige resultater. Vi brukte også tid på å forstå prinsippene bak et Faradaysbur og viktigheten av jording for nøyaktige målinger. Underveis i praksisen har vi utført flere målinger med Faradaysburet, blant annet med diverse virus og objekter. Det tar også en del tid å systematisere data og visualisere måleresultatene, så dette har tatt mye av tiden vår.

I tillegg til hovedoppgaven har vi også gjennomført flere praktiske oppgaver som å fikse lekkasjer i anestesi-oppsett, demontere teknologisk utstyr (harddrive, sterilisator, operasjonsmikroskop), beregne gassforhold for å følge dyrevelferdsretningslinjer og å gjøre målinger av bur-volum. Vi har også fått lov til å være med som observatører på traumekurs med griser, noe som var veldig spennende. Det er uvant å se dyr bli brukt i forbindelse med forskning og opplæring. Men dyrevelferden på stedet er noe de setter veldig høyt og det ses på som veldig viktig å minimere stress, smerte og ubehag for dyrene i prosessene, så dette er veldig fint å vite.

Alt i alt har vår tid hos Vivarium til nå vært en berikende opplevelse som har gitt oss et avbrekk fra å studere og litt innsikt i arbeidslivet. Vi ser frem til å bruke denne erfaringen og kunnskapen videre!