Praksis hos Senter for Nukleærmedisin og Medisinsk Tekninsk Avdeling på Haukeland

Hei!

Vi, Ine og Samuel, er i praksis hos Senter for Nukleærmedisin (PET-senteret) og Medisinsk Teknisk Avdeling (MTA) på Haukeland. Vi har dermed to ulike praksisplasser på et vis, med litt ulike fokusområder. Med MTA fokuserer vi mest på MR, både MR-sikkerhet, bruk av MR, hensyn en må ta rundt MR, og vi har fått vært med på ulike MR-undersøkelser, deriblant MR-spektroskopi og MR med anestesi. På PET-senteret derimot har vi smått begynt å komme i gang med det praktiske, for der og kreves det en del kurs og hensyn rundt sikkerhet, både med tanke på stråling og lab sikkerhet. Vi har fått omvisning på labene, hatt strålevernskurs og fått GMP-opplæring (Good Manufacture Practice) på PET-senteret. Ellers har vi vært mest med MTA hittil.

Som sagt har fokuset med MTA ligget på MR. For å jobbe i et MR-kabinett, altså rommet MR-en står i, var vi nødt til å få et MR-sikkerhetskurs. Dette er fordi det en del hensyn å ta i sammenheng med MR, både som pasient og helsepersonell. Vi kan for eksempel ikke ta med oss klokker og telefon inn i MR-rommet, og pasienter med pacemaker og magnetiske implatater må tas spesielle hensyn til.

Vi har hittil gjennomført en del spoletester på ulike MR-maskiner, både fra GE og Siemens. Da velger vi hvilken test vi skal gjennomføre på pc-en på kontrollrommet, og setter opp spolen etter instruksene, som på bildet. Da brukes et fantom, som er en plastbeholder med for eksempel nikkelklorid og natriumklorid, tilpasset for den spesifikke spolen vi skal teste. Vi setter det opp på MR-maskinen etter instruksene, som dere kan se på bildet, og kjører testen. Da vil datamaskinen analysere bildene og vi får vite om spolen fungerer optimalt eller ikke, eventuelt om det har skjedd noe feil under opptaket. Ved siden av dette har vi kjørt en støytest av et anestesiapparat, for å sjekke hvor om det påvirker bildekvaliteten i form av støy. Her fikk vi uønskede resultater på første måling, og vi måtte gjennomføre flere tester, med ulike ting som prosjektorer og lys, av- og påskrudd. Dette er fordi det er flere ting som kan påvirke støy i MR-kabinettet. Sist, men ikke minst har vi fått vært med på undersøkelser av pasienter, da i form av MR-spektroskopi. Det var lærerikt å se hvordan MR brukes i praksis, og få innsyn i spektroskopimetoden i tillegg.

På instruksene er det en håndleddsspole vi testet, og i MR-maskinen kan dere se en skulderspole og fantomet.

Sist gang med MTA var vi med for å se på et problem når det gjaldt overvåkning av barn med anestesi i MR. Det er tydelige opphold/brudd i gjenvisning av fysiologiske kurver på monitor i kontrollrommet, og uklart om dette var på grunn av monitor i kabinen eller feil i signaloverføring til kontrollrommet. Dette kan dere se på eksempel av på bilde under. Da ble Ine brukt som testpasient for å simulere undersøkelse, og de på kontrollrommet endret plassering av antennen, som er mellom monitor i kabinen og skjermen i kontrollrommet, 10-15 cm, og det ble da avbrudd i signaloverføringen. Dette indikerer at det er en svakhet i signaloverføring fra kabinen til kontrollrom, via WiFi. Noe MR-fysikerene skal se videre på for å finne en løsning. Det var interessant å være med å se hvordan de sjekker og løser problemer som oppstår, og være en del av tanke- og løsningsprosessen.

Her kan dere se bruddene i både den gule og blå kurven.

Vi har lært mye om MR hittil, og generelt hvilke sikkerhetshensyn som må tas i sammenheng med ulike typer medisinsk utrstyr. Ved siden av dette har vi fått sett nye sider av sykehuset en ikke ser utenfra, som verkstedet for medisinsk teknisk avdeling, teknisk rom for MR kabinettet, og 3D-printerne og hvordan det kan brukes i medisinsk sammenheng. Generelt har vi fått sett mye teknisk utstyr i bruk, som vi syns er veldig inspirerende.

Illustrasjon av hvor sterkt magnetfeltet til MR-maskinen er, med Saana som er MR-fysiker.

I dag har vi fått være med Marte, veilederen vår som også er tidligere MedTek student, på PET-senteret på legemiddelproduksjon av FDG. FDG som inneholder Fluor-18, er en radioaktiv tracer, som benyttes i pasienter for PET/MR og PET/CT i løpet av dagen. Vi observerte hele prosedyren og fikk se både bruk av datasystemene, syntesemodulen i hotcellen, og det som gjøres for hånd på LAF-benken, etter at det radioaktive stoffet er produsert i syklotronen. Det var veldig lærerikt, selv om vi ikke har lov til å bidra fysisk. Vi skal snart begynne på et prosjekt på PET-senteret, hvor vi skal utarbeide en kvalitetskontrollprotokoll for en ny nyretracer som forskes på, og med det kjøre flere analyser på lab og analysere resultatene. Det blir spennende, og vi skriver mer om det i neste blogginnlegg!

• Ine og Samuel