Praksis på Vivarium – blogg 2

Hei!

Siden første blogginnlegg har jeg (Sunniva) og Ingrid vært med på mye spennende på Vivarium! Vi har blant annet vært med og observert kirurgi-kurs og traume-kurs. Det kom da mange team bestående av kirurger (både i spesialisering og ferdig utdannede), anestesileger og operasjonssykepleiere til Vivarium for å trene på operasjon på griser. Her hjalp vi de faste ansatte på Vivarium som hadde ansvar for å klargjøre grisene og alle apparatene som skulle brukes. Vi har tidligere utført lekkasjetester og vedlikehold på noen av disse maskinene, så det var spennende å se de i bruk. Vi har også blitt invitert på PET-senteret, og fikk da observere PET-CT av rotter. Her var det nyrene til rottene det ble tatt bilde av. Det var veldig spennende å se hvordan arbeidshverdagen til ansatte på PET-senteret kan være.

Vi har også fortsatt arbeidet med oppgaven om frekvensmåling. Denne oppgaven begynte vi på før forrige blogginnlegg, men på grunn av litt problemer med utstyret tok det litt tid å komme i gang. De første målingene vi tok med frekvensmåleren var ikke reproduserbare, så for å finne ut av hvordan vi kunne fikse dette var vi på et møte med flere ansatte på institutt for fysikk og teknologi. De hadde ikke mye erfaring med apparatet, men de var svært hjelpsomme og satt seg inn i problemet slik at vi kom frem til en løsning. Etter dette har vi tatt flere frekvensmålinger av tilfeldige ting som kopper og planter. Ettersom disse resultatene ble reproduserbare skal vi til uken gjennomføre målinger på celler. Resultatet fra disse målingene skal visualiseres og sammenlignes med resultatet fra de forrige studentene som var i praksis på Vivarium.

Ellers har vi fått mange små arbeidsoppgaver som gjør arbeidsdagen variert og spennende! Vi har blant annet prøvd å få gamle scannere og andre apparater som ikke har vært i bruk i mange år til å funke. Her må vi lete etter manualer på nett, og eventuelt ringe rundt til produsenter.  En dag fikk vi i oppgave å skru en pc helt fra hverandre, og til uken skal vi skru fra hverandre et mikroskop.

Legger ved bilde av Ingrid som skrur fra hverandre en pc, og en rotte i en MR-maskin:)