Praksis ved Medisinsk strålefysikk – blogg 2

Hei igjen! Nå går det mot den siste tiden i praksis og de siste ukene har gått til et prosjekt innenfor doseplanlegging.

Slik som ting er nå på avdelingen bruker doseplanleggerne et program kalt Aria og en logaritme kalt AAA (trippel A) ved planlegging av en behandling. Logaritmen trippel A gir organene som tegnes inn i programmet en tykkelse som skal etterligne den virkelige. Men det er funnet ut at denne er mer væskete, altså at den minner mer om konsistensen til vann enn til det organene egentlig har som tykkelse. Det vurderes da i avdelingen om det skal tas i bruk en ny type algoritme kalt AXB, som skal være mer lignende mot faktisk tykkelse og konsistens til de ekte organene. Dette er for å vite den nøyaktige stråledosen, den kroppslige effekten av strålingen.

Måten dette blir gjort på er at jeg velger ut 10 random tidligere pasienter og modifiserer de gamle planene deres, som er laget med trippel A. Først ser jeg på hvordan doseberegningen hadde vært dersom vi ser på organene som om de er H2O, og så på organene dersom vi bruker logaritmen AXB. Resultatene fra dette viser at trippel A er nærmere H2O enn AXB logaritmen som tilsier at det de vet fra før av stemmer.

Ingen av disse logaritmene gir helt nøyaktige tall for stråledose, så i tillegg til å ha ulike logaritmer for tykkelse og konsistens til organer finnes også forskjellige måter for å optimalisere strålingen, med å justere hvordan strålingsfeltene settes opp. Ved trippel A brukes en metode som kalles for JAWS, mens dersom en bruker AXB fungerer denne best ved å bruke metoden MLC.

Jeg tilpasser da strålingsfeltene for dosene som er regnet med logaritmen AXB og reoptimerer slik at vi har optimert strålingen med de nye strålefeltene.

For å nå kunne se om dette gir et bedre resultat enn de metodene som brukes i dag, så må denne stråleplanen utføres. Vi brukte da et fantom (på bildet til høyre) som kan registrer stråledose som treffer den. Og vi utførte stråling for både den nye planen (med AXB og MLC) og den originale planen (med AAA og JAWS). Dette er så langt jeg har kommet! Den resterende tiden i praksis vil gå til å tolke resultatene og forhåpentligvis gi nyttig informasjon om hva som fungerer best!