Praksis på Vivarium – del 2

Hei!

Anne og jeg (Marianne) holder fortsatt på med praksis på Vivarium – dyreavdelingen på Haukeland – og vi har gjort veldig mye gøy siden sist!

Vi har fortsatt å jobbe med å lage et Faraday-bur. Dette for å kunne måle frekvensen til den elektromagnetiske strålingen fra ulike apparater, uten støy. Buret er ferdigstilt og vi brukte en pappeske og teipet fast skjermingsmateriale utenpå. Den ble ikke akkurat vakker, men det gjorde jobben. Det som gjenstår nå er å faktisk drive med selve frekvensmålingen, så dette blir spennende!

Vi har også gjort en del administrative oppgaver, som å kontakte leverandører for ulike spørsmål knyttet til apparatene på avdelingen. Noen av apparatene hadde defekter, og vi måtte derfor forhøre oss med leverandøren for eventuell bestilling av nytt utstyr. I dag har vi kontaktet en bedrift vedrørende et defekt laryngoskop. En del av mailene har vært på engelsk, så vi har fått testet språkkunnskapene våres i medisinsk-teknisk terminologi.

Videre har vi forberedt operasjonsstuene for traumekurs, ved å teste de ulike medisinske apparatene. Dette har vi fått litt teken på nå, og det er gøy.

Vi har også fått vært med på flere traumekurs, hvor kirurger og annet operasjons-personell kommer for å øve på hvordan håndtere traume. Dette bruker de griser til, hvor de utøver ulike kirurgiske inngrep på grisene. De lager hypotetiske situasjoner, som «Gutt 16 år har vært i bilulykke», hvor personellet skal øve seg på hvordan håndtere slike akutte situasjoner. Det kommer også leverandører av ulike medisinske utstyr, som skal hjelpe til med hvordan bruke utstyret. Dette er super-relevant for oss, så det har vært gøy å høre på de fortelle om utstyrene.

Det er litt rart å gå fra å kose en gris i gangen før operasjon, til å se den ligge på operasjonsbenken. Heldigvis vet vi at det er veldig strenge regler for dyrevelferd på slike instutisjoner, så de lider ingen nød. Dette trøster vi oss med, da det noen ganger kan se litt groteskt ut for oss ingeniørstudenter. 🙂

Alt i alt har praksisen vært veldig lærerik og spennende. Vi er begge veldig glad for at det faktiske er en del praktiske oppgaver, da skoledagen ellers er fylt med mye tung teori.

Vårt fine Faradays-bur:)