Lifecare – Blogg 2

Heihei, da er det tid for blogginnlegg 2. Erle og jeg har gjort noe likt som forrige blogg viser til, men noen oppdateringer kan jeg gi.

Praksisen hos Lifecare har vært en veldig lærerik prosess å være med på, da man får oppleve mer den praktiske delen av en bedrift, spesielt en innrettet mot medisinsk teknologi. Da er det jo viktige saker som QMS, administrativt arbeid, undersøkelser i vitenskapslitteraturen og datascienceprosjekt.

En av oppgavene var å sjekke vitenskapelig litteratur for å finne relevante kjemiske forbindelser som kunne hjelpe i videre måling av analytter i blodet, i tillegg til glukose. Dette innebærte omfattende søk i blant annet pubmed og andre databaser for å finne studier. Å finne kandidater var ikke alltid lett, spesielt vanskelig var det å finne oppskrifter på å lage forbindelsene eller feste dem til relevant verktøy. Dette var en svært lærerik oppgave som ga et innsyn i en viktig del av akademisk vitenskap.

En annen spennende del av oppholdet var å sitte inn på møter om hvordan selskapet ligger an med teknologien, iso-sertifiseringer, osv. Selv om møtene var lange og av og til uforståelige, var det berikende og fint å få et innblikk i arbeidshverdagen. Der gikk vi gjennom småstudier, kliniske studier og forsøk for å finne beste metoder for data-smoothing og dimensjoner av Sencellen (måleapparatet).

Vi har jo også hatt et lite datasciencprosjekt som vi har fått noen «endelige» svar på. Det er funnet svake korrelasjoner mellom hashtagbruk og medietype som kan booste hvor stort outreach Lifecares innlegg på LinkedIn kan ha. Medietyper som artikkel og bilde var de beste, og hashtagger som #biotech og #innovation hjalp også. Siden korrelasjonene er så svake vil det ikke nødvendigvis være helt nøyaktig, siden det er andre faktorer som ord brukt i teksten, hvem som har blitt tagget, tid lagt ut, osv.

Nå skal vi begynne å jobbe litt med QMS, som jeg har hørt er en veldig viktig del av bedrifter, så det blir spennende. Takk for at du leste!

Bilder: Pubmed som ble brukt for å lese i litteraturen, besøkende fra Mainz gruppebilde.