Eupnea – Del 1

Hællæ, Theo her!

Etter en småhektisk uke 7 på Eupnea, har etterskjelvene av den potensielle ruineringen av firmaet roet seg ned. Før jeg skriver om det, kan det være greit med en kort introduksjon til Eupnea og deres produkt. Eupnea er et startupfirma i utviklingsfasen av sitt produkt. Produktet de skal tilby er en medisinks sensor som måler en rekke vitale tegn ved hjelp av gyroskop og akselerometer. Det viktigste er målingen av respirasjonsfrekvens, siden dette fortsatt er målt manuelt på sykehus og har høy usikkerhet i målingene sine.

Det som ytterligere differensierer Eupnea fra andre vitaltegn-målere, er deres ønske om å tilby beslutningsstøtte sammen med målestatistikken. Med andre ord benytte kunstig intelligens for kunne gi prediksjoner og behandlingsforslag på bakgrunn av utviklingen i vitale tegn.

Markedet deres er veldig stort, og etterspørselen etter et slikt produkt er ekstremt høyt. To av målgruppene de sikter til er blant annet KOLS-pasienter og postoperative pasienter med risiko for komplikasjoner. Disse to demografiene har utrolig høy dødsrate på sykehus, og KOLS-pasienter er de som har høyest sannsynlighet for re-innleggelse etter sykehusbesøk, på et internasjonalt basis.

Første møtet mitt med CEO og COO av Eupnea, var veldig spennende. Siden firmaet fortsatt er en non-profit organisasjon, altså ingen tjener penger fra firmaet, er alle som jobber der lidenskapelig opptatt av at produktet skal ut på markedet. Resultatet er et florerende idemiljø og konstruktivitet i den reneste form. Utstrålingen smitter fort over på meg, og allerede etter 30 minutter var jeg overbevist om at denne praksisplassen var perfekt for meg.

Arbeidsoppgaver

Så kom vi endelig til punktet i møtet der vi skulle snakke om arbeidsoppgavene jeg kunne gjøre, og da kommer frem «problemet» som forsuret den utopiske tanken om praksisplassen. Som en startup har de mange produkthemmeligheter som ikke skal komme frem før de har fått søkt på en patent (og det steget er rett før de skal ut på markedet…langt fremme i tid).

Prosessen de er i nå handler i all hovedsak om å søke midler til forskning, finne investorer og drive markedsundersøkelse. Jeg har jo også begrenset kunnskap om firmaet, så den eneste logiske arbeidsoppgaven min de fant, var å sortere i filsystemet deres. Ærlig talt tror jeg ingen har sett et mer rotete filsystem.

Jeg har også fått lov å gjøre mer spennende oppgaver, som å delta i møter for å skaffe samarbeidspartnere og eventuelle insvestorer eller hjelpe jusstudentene i Eupnea med en FTO-søknad og IPR-dokumenter. Til nå i praksisen har jeg ennå ikke gjort mye medtek-relevant, men jeg har lært masse om prosessen for en startupbedrift fra idéen og fram til markedet.

For at ikke dette innlegget skal bli altfor langt, får jeg spare den rystende hendelsen i uke 7 til neste gang;) Prekæs!