Praksis hos Medisinsk Fysikk – Blogg 1

Hei! Jeg heter Tonje og går andre året på medisinsk teknologi på UiB. For øyeblikket er jeg i praksis på Haukeland Universitetssykehus, avdeling Medisinsk Fysikk. På denne avdelingen jobber utrolig mange ulike arbeidsgrupper, og slik jeg har forstått det kan de grovt deles inn i 4 grupper; røntgen, stråling, doseplan og forskning. Avdelingen har dermed mange ansvarsområder på sykehuset, men alt faller innen medisinsk bruk av stråling. De daglige gjøremålene for de ansatte er å holde det tekniske apparatet rundt kreftavdelingens stråleterapitilbud i gang, dvs. alt fra individuell doseplanlegging til vedlikehold av stråleapparatene. Mine veiledere Daniel og Lukas tilhører henholdsvis røntgen og stråling. Det gjør at jeg i løpet av praksisperioden får være med på ganske mye forskjellig.

De første ukene har jeg fått observere og være med de ansatte på gammakniv, doseplan, CT-maskin, kvalitetskontroll og mye mer. På gammakniv fikk jeg være med og se på flere pasienter som fikk behandling, samt virkelig få et innblikk i de ulike maskinene knyttet til behandlingen. På CT fikk jeg også sett prosessen for flere pasienter som skulle ha litt forskjellige CT-undersøkelser, som var veldig interessant og lærerikt. Da jeg skulle observere doseplanleggerne innså jeg hvor mange steg en slik prosess innebærer, og selv om mange av begrepene var ukjente, var de ansatte veldig flinke til å forklare.

Ettersom sykehuset har fått godkjenning fra Statens strålevern til å bruke ioniserende stråling til diagnostikk og behandling, må de oppfylle en rekke krav som innebærer at de må ha et altomfattende kvalitetssystem for det som inngår i strålebehandling og diagnostikk. Dette gjør at de regelmessig har kvalitetskontroll på strålegivende utstyr, og dette har jeg fått være med på et par ganger. Jeg var først med på kvalitetskontroll av C-bue på kreftavdelingen som er en slags mobil røntgenmaskin. Vi skulle først foreta målinger som skulle avgjøre hvor godt detektoren faktisk detekterte strålingen, videre skulle det undersøkes om det var noen artefakter, til slutt skulle nok en detektor legges på detektoren. Sistnevnte var en mer automatisk test, da resultatene gikk rett inn på pc-en.

Da fikk jeg lov til å styre strålingen, ca. 5 sekunder om gangen, på ulike styrker kV. Den andre kvalitetskontrollen jeg deltok på var på en konvensjonell røntgenmaskin, og prosessen var veldig lik. Det var veldig interessant å se hvor mye arbeid som inngår i røntgen, og jeg lærte svært mye underveis.

De siste ukene har jeg fått mer oppgaver av Lukas, og han har planlagt et prosjekt for meg i forbindelse med stråling/doseplanlegging. Så langt har jeg bare fått litt innføring i de programmene som blir brukt for å planlegge dosen, men planen er at jeg skal beregne nye doser basert på en annen algoritme enn den som brukes i dag. Dette virket utrolig interessant, og jeg håper å kunne fortelle deg mer om dette prosjektet neste gang!