Praksis NordicNeuroLab del 2

Hei! Jeg heter Adrian, går andre året på Medisinsk teknologi på UiB, og jeg er i praksis hos NordicNeuroLab med min medstudent Christine. Nå går praksisen våres dessverre mot slutten. Det har vært utrolig lærerikt og har gitt mersmak for å fortsette å studere og å kunne jobbe med medisinsk teknologi. Som jeg skrev i forrige innlegg har vi jobbet med et kodeprosjekt hvor vi har laget et pythonprogram som kan styre en mikrofon som måler akustisk støy fra en MR-maskin. Vi har også jobbet med å utvide programmet våres til å kunne analysere lydfilene slik at man kan se på blant annet lydnivåer og frekvensspekteret.

Siden forrige innlegg har vi også fått dratt flere ganger på Haukeland for å få gjort målinger i en MR-maskin der. Dette har vært veldig lærerikt. Vi har fått kjenne fysisk på hvor sterkt magnetfeltet i maskinen er, og også fått merket det på utstyret som ikke fungerer for langt inne i magnetfeltet. I praksisen har vi også fått lært å skrive både testplan og testrapport for målingene vi gjør. Å ha en godt skrevet testplan og rapport gjør det enklere for bedriften å gjøre flere målinger og å kunne bruke måleresultatene videre. Her har all rapportskrivingen i emner som PHYS111, KJEM110 og PHYS114 vært nyttig!

For å oppsummere vil jeg si at å være i praksis har vært utrolig kjekt og gitt meg ekstra motivasjon til å studere videre. Spesielt har jeg fått sett viktigheten av koding i utvikling av ny helseteknologi og dette er noe jeg vil jobbe videre med på universitet. Å jobbe med medisinsk teknologi ser kjempespennende ut og jeg vil absolutt påstå at det bare vil bli viktigere og viktigere!