Praksis hos Vivarium – Del 2

Hei, nå nærmer det seg slutten på praksisperioden til meg (Tina) og Iben hos Vivarium. Dyreavdelingen (Vivarium) er en kjernefasilitet ved Klinisk Institutt 1, Det Medisinske fakultet, UiB og en ressurs for aktiviteter som involverer forskning med dyr. Som jeg skrev i sist innlegg har vi fulgt en sivilingeniør i medisinsk teknologi som har ansvar for medisinsk utstyr på avdelingen. Praksisperioden har vært kjekk og veldig lærerik!

Siden forrige innlegg har Iben og jeg fortsatt videre på oppgaven vi fikk. Oppgaven gikk ut på å måle og kartlegge frekvensspekteret til elektromagnetisk stråling fra ulike apparater, og omgivelser på avdelingen. Dette er for å kunne vurdere om denne strålingen kan påvirke forsøk ved Dyreavdelingen, og for å kunne utelukke innflytelsen av elektromagnetiske bølger under feilsøking. Vi har undersøkt og skrevet om ulike tekniske muligheter som finnes for å måle og visualisere elektromagnetiske bølger, og laget en kostnadsoversikt over de ulike mulighetene. Nå venter vi på innkjøpet av en spektrumanalysator før vi er klare til å gjøre målinger!

Ellers har vi fått mer kjennskap til diverse medisinsk utstyr på avdelingen. Vi har fått lest oss mer opp på anestesiapparater og oksygenkonsentrator blant annet. Både ved å lese gjennom manualer og fått diskutert med veileder. Vi har vært så heldige at vi har fått demontert både en oksygengenerator og et anestesiapparat helt fra start, og fått studert de ulike komponentene og sett dette opp mot teorien. Siden sist har vi og vært med på å teste ut diverse medisinsk utstyr på avdelingen, fått feilsøkt og byttet ut deler. Blant annet har vi sett på anestisiustyr til mus, hvor vi testet utstyret, gjorde noen endringer og byttet ut deler.

Som en helhet har jeg lært mye om medisinsk utstyr og fått et større innblikk i en feilsøkningsprosess. Praksisperioden har gjort med mer motivert til studiet, etter jeg har fått sett hva fagene kan brukes til og mulighetene for jobb innenfor medisinsk teknologi!