Praksis på Havforskningsinstituttet – Del 2

Hei igjen!

Nå nærmer det seg dessverre slutten for praksisperioden min på Havforskningsinstituttet. Det har vært utrolig kjekt å få oppleve denne arbeidsplassen. Jeg har fått vært med på masse kjekt, og jeg har lært utrolig mye.

Siden sist har jeg vært med på en del forskjellig. Jeg har vært på enda en tur til Matre hvor vi benyttet kjønnscelletransplantasjon på små lakselarver. Vi transplanterte da inn kjønnsceller fra hunnlaks inn i geneditert kjønnscellefri fisk. Målet med dette er å produsere rene hunnfiskpopulasjoner, ettersom tidlig kjønnsmodning hos hannlaks er et problem i lukkede anlegg i oppdrettsindustrien.

Jeg har også støpt inn vevsprøver. Vev tatt fra fisken blir støpt inn i parafin, slik at man kan snitte tynne lag fra prøvene og se på cellene fra vevet i mikroskop. For å for eksempel se om de har kjønnsceller eller ikke. Jeg fikk også være med på å snitte noen slike vevsprøver, og jeg har forberedt snittene til å undersøkes i mikroskop. For prøvene må først tilsettes en rekke fargestoff slik at man kan se cellene tydeligere i mikroskopet.

Jeg har og undersøkt DNA-prøver fra laks for å sjekke om de er kjønnscellefrie eller ikke. Dette gjorde jeg ved hjelp av CRISP-ID som er et program laget for å finne størrelse og område på DNA-et hvor vi ønsket at genredigeringen skulle ta plass. Jeg sjekket da om genredigeringen hadde tatt sted, og undersøkte i tillegg om den slo ut som heterozygot eller homosygot.

Det siste jeg har gjort er å ta PCR av celleprøver til fisk for å undersøke om de er hannfisk eller hunnfisk. Slik PCR har blitt brukt utrolig mye de siste årene for å teste etter korona. Så det var veldig kjekt å få teste det ut selv og!

Det har vært utrolig gøy å være i praksis dette semesteret, og jeg har lært og fått oppleve veldig mange ting jeg har drømt om å gjøre i mange år nå! Jeg gleder meg til de siste dagene på praksisplassen og ser frem til å være med på enda mere gøy!

Blogginnlegg av Tuva Småland Hagland