Praksis hos Vivarium

Hei! Mitt navn er Tina, og dette semesteret er jeg i praksisutplassering hos Vivarium i lag med Iben. Vivarium, også kalt for Dyreavdelingen, er en kjernefasilitet ved Klinisk Institutt 1, under Det Medisinske fakultet, UiB. Det er en ressurs for aktivitet som involverer forskning med dyr, og i denne forskningen benyttes det avansert utstyr som må vedlikeholdes og oppdateres. Dette blir utført av en sivilingeniør i medisinsk teknologi, som Iben og jeg har fått jobbet i lag med. Dyreavdelingen er akkreditert av AAALAC international, og alle forsøk som blir holdt er godkjente.

Før jeg startet hadde jeg forventinger om at det kom til å bli en spennende og læringsrik praksisperiode. Jeg håpet også at det skulle gi et inntrykk i hvilke arbeidsmuligheter som finnes etter utdanningen, og hvordan det er å jobbe med medisinsk utstyr.

Ved startet av praksisperioden fikk Iben og jeg en oppgave vi skulle løse. På avdelingen er det flere ulike apparater som sender ut elektromagnetisk stråling, som kan påvirke andre apparater eller andre tekniske systemer. Slik støy kan forårsake sensoriske og tekniske feil. Målet med oppgaven vi har fått er derfor å måle og visualisere elektromagnetiske bølger for å vurdere om elektromagnetiske bølger kan påvirke forsøk på avdelingen, og for å utelukke innflytelse av slik uønsket støy under feilsøking. Vi skal dermed kartlegge frekvensspekteret som er i bygget. Første steg i oppgaven har vært å undersøke hvilke tekniske muligheter som finnes, og lage en kostnadsoversikt over disse mulighetene. Dette har vi fått gjort, og neste steg blir å gjøre selve målingene og visualisere målingene.

Parallelt med oppgaven har vi og fått deltatt på flere praktiske oppgaver. Vi har vært med på montering, testing og vedlikehold av teknisk utstyr på avdelingen. Spesielt anestesiapparat har vi lært mye om.  I februar ble det gjennomført et traumekurs på Dyreavdelingen, som vil si et kurs i nød kirurgi. Her var vi med i den tekniske forberedelsen og gjennomføringen av kurset, samt at vi fikk observert kurset. Vi har også fått observert et kurs hvor det ble brukt laparoskopi (kikkhullskirurgi).  I tillegg har vi fått vært med på PET-MR av mus i forbindelse med et forskningsprosjekter som omhandler kreft. Med andre ord så har vi fått vært med på mye forskjellig og mye spennende!

Av kunnskaper fra studiet så langt, så har PHYS112, Elektromagnetiske, vært nyttig for å løse oppgaven vi har fått. Under kursene vi har fått vært med på, og for forståelse av medisinsk utstyr har FARM280, Menneskets fysiologi, vært veldig kjekt og nyttig og hatt på forhold. MTEK100 har jeg også fått bruk for når det gjelder bildetakningsmetoder.

Så langt i praksisperioden har vi fått vært med på mye kjekt, og det har vært veldig lærerikt. Jeg har fått en bedre innsikt i hvilke arbeidsoppgaver en sivilingeniør i medisinsk teknologi har, og fått lært litt om hvordan forskning fungerer. Jeg har fått lært en del om ulikt medisinske utsyr som blir brukt, spesielt anestesiapparater, og hva som er viktig å tenkte på og passe på ved feilsøking. Praksisperioden har gjort meg mer motivert for studiet, og jeg ser frem til de mer spesialiserte emnene vi skal ha senere i studiet.