Praksis hos NordicNeuroLab

Hei!

Jeg har dette semesteret vært i praksis hos NordicNeuroLab sammen med min medstudent Adrian. Forventningene mine til praksisplassen var at det skulle være lærerikt, spennende og kunne gi et innblikk i hvordan det ville ha vært i jobb med studiet medisinsk teknologi som bakgrunn.

Nordic Neuro Lab er i gang med å utvikle et nytt headset med støykanseleringsfunksjon (ANC = Active Noice Cancelling) som skal kunne brukes i MR-maskiner. I den sammenheng har vi fått i oppgave å kartlegge støybildet til ulike MR maskiner og sekvenser, slik at det kan implementeres best mulig støydemping under ulike scenario i MR miljøet. De første dagene i praksisen gikk ut på å lese seg opp på hvordan MR maskiner fungerer og hvordan støybildet til ulike MR maskiner er blitt kartlagt tidligere. Deretter har vi jobbet med å kode et program som kommuniserer med en mikrofon i et MR miljø. Programmet har ulike funksjoner, som for eksempel å plotte signalet med tiden og frekvensspektrum basert på lyden mikrofonen har tatt opp. Hittil har vi fått vært på Haukeland en gang og testet programmet. Dette var nyttig for å kunne sjekke hva som fungerte og hva som måtte endres på.

Emner som vi har hatt underveis i studiet har vært relevant for praksisen. For eksempel har emnene INF100 (innføring i programmering) og INF161 (innføring i data science) kommet til nytte under kodingen av programmet. I tillegg har emner innenfor kjemi og fysikk vært nyttig i forståelsen av hvordan MR-maskiner fungerer. Det er nyttig å se at tverrfagligheten i studiet er relevant i jobbsammenheng.

Nordic Neuro Lab har tatt oss godt imot og det har vært veldig lærerikt å være i praksis. Ser frem til flere utfordringer og innblikk i jobbhverdagen videre i praksisen.

Hilsen

Christine

Figur 1: Måloppsettet under opptaking av støynivået ved ulike sekvenser i MR avbildning
Figur 2: Den oransje sirkelen viser en hvit boks hvor mikrofonen er blitt plassert.