Praksis hos kreftavdeling / avdeling for medisinsk fysikk

Hei! Jeg heter Lorenz og er ilag med Lina i praksis hos avdeling for medisinsk fysikk ved Haukeland universitetssykehus. I den første delen av praksisperioden har vi fått gjort mye spennende og jeg gleder oss til fortsettelsen.

Forventingene mine før vi startet i praksisen var at vi skulle får se hvordan det var å jobbe i avdeling for medisinsk fysikk på et sykehus og lære om hvordan hverdagen til de som jobbet her var.

Avdeling for medisinsk fysikk/kreftavdeling har det faglige ansvaret for den teknisk/fysikalske planleggingen av strålebehandling, og for medisinsk fysisk kvalitetssikring av behandlingene. Avdelingen har også ansvar for vedlikehold og drift av strålebehandlingsutstyret og IT-systemene knyttet til strålebehandling.

Noe av det første vi ble involvert i var en stor forskning hvor en ved hjelp av FLUKA skal simulere stråling i rommet ved en C-bue. Delen av prosjektet jeg og Lina har jobbet med går utpå å måle hvor stort den ekstra stråledosen som blir gitt til pasienten ved bruk av blyteppe. Blyteppet blir lagt over pasienten like ved strålingen, og fungerer slik at all stråling som treffer teppet på vei ut av pasienten, vil enten bli absorbert eller sendt tilbake i retur (backscatter). I tidligere litteratur har denne dosen vært så høy at en anser det som uetisk å bruke teppe, selv om dose til bruker (lege, sykepleier, etc.) blir mye mindre. Simuleringen er klare til å kjøre og i løpet av de neste ukene burde vi få svar på om blyteppet burde bli tatt i bruk.

I tillegg til FLUKA har vi fått mye opplæring innenfor stråling. Vi har vært med på forelesning hos radiografi studenter ved Hvl, internopplæring av sjukepleiere samt fått gjort en del e-lærings kurs som alle nyansatte innen stråling må gjennomføre. Hver torsdag er det også seminar i ulike temaer som vi har fått være med på, det kan være alt fra ferske mastergradsstudenter som forteller om oppgaven sin til etablerte som forteller om hvilke prosjekt de jobber på nå.

Virtual dose er en nettside hvor en manuelt kan slå inn ulike faktorer som påvirker et CT-bilde og vi har fått jobbet med ulike oppgaver relatert til dette og da bildets effektive dose. Effektiv dose er en gjennomsnittlig helkroppsdose beregnet fra den absorberte, korrigert for strålingstype og vektet med organenes strålesensitivitet. Her er en grafisk framstilling for en av oppgavene vi har fått jobbet med.

Figuren viser hvor stor effektiv dose målt i mSv for forskjellige aldersgrupper er. Hovedgrunnen til at den er så høy for nyfødt til femårsalder er at en har hyppig celledeling når en er ung, organene er ikke helt ferdig utviklet og at de strålesensitive organene ligger kompakt.