Praksis hos Vestlandets innovasjonsselskap (VIS)

God dag! Mitt navn er Ole og våren 2022 har jeg praksis hos Vestlandets innovasjonsselskap, forkortet til VIS. De holder til i Thormøhlens Gate 51, og er i samme bygg som Vilvite. VIS har som oppgave å kommersialisere forskningsprosjekter fra Bergen. UiB, HVL, NHH, Helse Bergen, SIVA og Havforskingsinstituttet eier Vestlandets innovasjonsselskap. I praksisperioden skal jeg være med å jobbe på tre forskjellige prosjekter som alle handler om medisinsk teknologi. Det er Vegard Tuseth som er gründeren bak oppfinnelsene og han jobber som kardiolog på Haukeland Universitetssykehus.

Mine forventninger til denne praksisperioden er å lære mer om hvordan medisinsk teknologi brukes i helsesektoren. I dag er teknologi i helsesektoren veldig sentralt og en viktig del i diagnostikk og behandling. Min praksisperiode hos VIS går ut på å jobbe med oppfinnelser som skal ut på markedet, og å lære mer om hvordan ny teknologi utvikles.

Når jeg er i praksis hos VIS, møter jeg opp i Thormøhlens Gate 51, og jobber med prosjektene. Til nå har praksisarbeidet mitt gått ut på å gjøre research som er nyttig for prosjektene. Dette arbeidet er blant annet å finne ut om det er andre oppfinnelser eller idéer som ligner på prosjektene, og hvem som er kunde til oppfinnelsene når de er ferdigstilt. I tillegg til dette har jeg også gjort research på eventuelle oppgraderinger til oppfinnelsen, og på hvordan kontroll og vedlikehold utføres når oppfinnelsen er ferdig.

Jeg fikk også vært med på operasjonsstuene til hjerteavdelingen på Haukeland sykehus. Her fikk jeg en demonstrasjon av hvordan røntgen brukes i hjerteoperasjoner. Det ene prosjektet jeg jobber på, er å utvikle en blymatte som kan brukes i disse operasjonene. Når slike operasjoner utføres i dag, og det blir tatt røntgen, må personalet bruke egne blyfrakker for å beskytte seg mot stråling. Disse blymattene veier flere kilo, og dette er slitsomt for personalet å bruke over tid. Hvis man plasserer en blymatte over pasienten når det blir tatt røntgen, vil den effektivt stoppe mye av strålingen. Da er tanken at når blymatten brukes, er det ikke nødvendig å bruke blyfrakker for personalet.

Ved forskning og innovasjon, må man alltid teste ut teorier og hypoteser i den virkelige verden. Her er det viktig at det utføres mange tester og målinger, slik at man kan sjekke om det som er planlagt, faktisk stemmer. I nesten alle tilfeller brukes det datasimuleringer og annen databehandling for å systematisere målinger og tester som blir utført. Her har jeg sett nytten av å lære programmering og hvordan data systematiseres.

Frem til nå i studiet har vi hatt mange nyttige emner, og emnet INF161 (innføring i data science) gir en grunnleggende forståelse for databehandling. Her lærte vi mer om datamodellering, studiedesign og systematisering av data. I dette semesteret har jeg PHYS114, som er grunnleggende målevitenskap og eksperimentalfysikk. Her lærer vi mer om det å undersøke teorier i praksis og å systematisere resultater i en laboratorierapport.

Høsten 2021 hadde vi FARM280, som er menneskets fysiologi. Dette faget er svært lærerikt og gir en grunnleggende forståelse for hvordan kroppen fungerer. Denne kunnskapen er nyttig for å forstå mer om hvordan medisinsk teknologi fungerer.

Jeg har valgt fysikk som spesialiseringsretning, og videre i studiet skal jeg ha flere fysikkfag, i tillegg til matematikk, statistikk, og programmering. Disse fagene er nyttig for å kunne forstå hvordan teknologien fungerer og hvordan dette kan forbedres. I tillegg skal vi ha innovasjonsfag, som er veldig relevant for min praksisperiode.

Frem til nå har jeg i praksisperioden lært mer om hvordan prosessen er for å gå fra idé til et ferdig produkt. Jeg har også lært mer om hvilke tester som må utføres og hvilke godkjenninger som trengs for at noe kan brukes på sykehus. Videre i praksisperioden ser jeg frem til å jobbe videre med prosjektene, og hvis ting går etter planen, kan jeg være med på Haukeland sykehus og være med på tester av oppfinnelsene.