Praksis på Laboratoriebygget (PrecOS)

Hei!
Jeg heter Vilde og har dette semesteret vært i praksis i en forskningsgruppe på Haukeland Universitetssykehus som heter Precision Oncology (PrecOS) Lab. Et av målene de har er å finne et nytt modellsystem for kreft i eggstokkene.

Forskningsgruppen (PrecOS) er ledet av Emmet McCormack, som også jobber som professor på UIB. PrecOS forsker på forskjellige typer kreft, og består blant annet av teknisk ansatte, stipendiater, mastergradsstudenter og forskere. I tillegg til dette har McCormack sammen med professor og overlege Line Bjørge, en gruppe kalt INOvA, som forsker spesifikt på eggstokkreft. Dette er gruppen vår praksisveileder hører til under. Forskergruppen jobber i tillegg til INOvA, tett med et bioteknologiselskap kalt KinN.

Når det gjelder forventninger til praksisen tenkte jeg at det kom til å bli veldig interessant og lærerikt, samtidig som det forhåpentligvis kunne hjelpe å gi et større innblikk i hvilke muligheter som er relevante etter endt studie. Jeg var også veldig nysgjerrig på å finne ut hvordan en forskningsgruppe jobber, særlig fordi jeg kunne tenkt meg en jobb innen forskning i fremtiden.

I praksisen har jeg fått jobbet sammen med medstudenten min Stine, og vi har blitt veiledet av Christiane, som er doktorgradsstudent og utdannet lege. Til nå har vi fått være med på mye spennende, som blant annet bruk av multifotonmikroskop og konfokalmikroskop, bildeanalyse i programmet IMARIS og uthenting av tynntarm og peritoneum fra gris.

Vi har fått benyttet en del av kunnskapen vi har lært på studiet. For eksempel har det vært nyttig med fysiologifaget FARM280, da det har gitt en bedre forståelse for hvordan kroppen er bygget opp og hvordan den fungerer. I tillegg har vi lest en del artikler som bruker forskjellige maskinlæringsmetoder og dette har vi allerede vært borti i INF161. Noen av de statistiske metodene vi møter i artiklene, har vi også sett litt på i MAT102. Videre i praksisen skal vi også forsøke å kode litt i MATLAB, og der er det nok en fordel at vi har lært litt grunnleggende om koding i INF100.

Vi har også fått lært veldig mye nytt. Blant annet har vi fått lært om hvordan ulike mikroskop fungerer og har fått være med å sett hvordan de brukes for å få tatt bilde av ulike kreftceller og vevet rundt.  Vi har også fått være med på å analysere bildene i programmet IMARIS. Der har vi lært hvordan man kan endre fargestyrken på de ulike bildene, markere cellene og regne ut hvor langt de har vokst. Vi har også fått lært litt om hvordan kollagenfibre ligger i pasienter med og uten kreft, og i forskjellige grader av kreft. Ved å lese artikler har vi også lært mye om metoder som brukes i bildeanalyser, samtidig som vi har lært mye om ulike vitenskapelige studier. Vi har også fått god trening i å lese vitenskapelige artikler. Jeg ser fram til å lære mer om forskning i resten av praksisperioden.