Praksis hos vivarium

Hei! Dette semesteret er jeg, Iben, på praksis hos vivarium sammen med medstudent Tina. Vivarium er en kjernefasilitet ved det medisinske fakultet på UiB. Dette er en ressurs for aktiviteter som involverer forskning med dyr. Her holder de dyr som brukes i ulike forskningsprosjekter, og har lokaler og utstyr for å drive forskningen. Det holdes også diverse kurs her. Tina og jeg har vært med Beate som er ingeniør i medisinsk teknologi og har ansvaret for alt det medisinsk-tekniske utstyret på vivarium.

Mine forventninger til praksis var hovedsakelig å se hvordan det er i arbeidslivet, og å få et inntrykk av hva man kan ende opp med å jobbe med etter utdanningen. Jeg hadde forventninger om at det ble interessant å se hva andre jobber med, og at det ble kjekt å komme seg ut av lesesalen og få gjort noe litt annet.

Det vi har gjort i vår praksis er todelt. Det ene er en oppgave jeg har fått sammen med Tina. Vi skal finne utstyr som kan brukes til å måle elektromagnetisk stråling i bygget, for å se om det finnes signaler som kan forstyrre det medisinske utstyret de bruker. Etter hvert skal vi bestille inn utstyret og starte målinger. I denne oppgaven har jeg fått nytte av kunnskap om stråling fra emnet PHYS112 – elektromagnetisme.

Den andre delen av praksisen er å være med på det praktiske arbeidet som foregår på vivarium. Vi har vært med Beate på montering, testing og vedlikehold av teknisk utstyr. Vi har også vært med på et traumekurs i kirurgi som ble gjennomført på vivarium i februar. Da fikk vi være med å se på operasjoner som ble utført på griser. Hensikten med traumekurset var å øve på operasjoner som sjelden må gjøres på mennesker, men som er livsnødvendig å kunne gjennomføre riktig. Her fikk jeg derfor se mye av det vi lærte i FARM280 – menneskets fysiologi i praksis. Mye av anatomien til gris er likt som hos mennesker og er derfor et godt utgangspunkt for å øve på operasjoner som skal utføres på mennesker.

I tillegg har vi fått være med å se på billedtaking av mus i forbindelse med forskningsprosjekter som omhandler kreft. Bildene ble tatt med PET-CT og PET-MR, og skal bli analysert videre for å studere utvikling av kreftsvulster. Dette er godkjente dyreforsøk. I MTEK100 lærte vi en del om ulike typer billedtaking, og dette var nyttig kunnskap i disse forsøkene.

Så langt i praksisperioden har jeg sett og lært en del forskjellige ting. Ved å observere hvordan forskere jobber i ulike prosjekter har jeg fått lært litt om hvordan forskning fungerer i praksis. På vivarium har jeg lært en del om ulikt teknisk utstyr, og hvordan dette brukes. Jeg syns det har vært veldig kjekt å få vært med på så mye variert, og syns praksisen så langt har vært veldig lærerik.

Etter noen måneder i praksis har jeg sett at mye av det vi har lært på universitetet også brukes i praksis ute i arbeidslivet, og dette gjør meg mer motivert for å lære enda mer teori som kan brukes i jobbsammenheng.