Hei blogg, jeg heter Martin og studerer 3 året på MedTek. Dette semesteret er jeg i praksis hos Nordic Neuro Lab. Nordic Neuro Lab er et firma som driver med utvikling og salg av diverse MR-kompatible duppeditter. Cluet med å gjøre produkter MR-kompatible, er at de må tåle å være i et sterkt magnetfelt, noe som tradisjonelt sett elektronikk er svært dårlig på. Dette løses ved hjelp av blant annet lysfiber-kabler og andre glupe work arounds.
Jeg har fått i oppgave å jobbe med deres «Visual System HD» eller VSHD. Dette er en slags «VR-brille» som ser ut som en kikkert. Mer spesifikt har jeg fått i oppgave å fastsette presisjon og nøyaktighet til eyetrackingen som er innebygd i systemet. Dette er en oppgave som jeg har arvet fra noen av mine MedTek-forfedre, og en del av arbeidet var gjort fra før av så det er ganske digg. Basically måten dette måles på er ved å vise noen (16) punkter inne i VSHD og sammenlikne faktisk posisjon med posisjonen eyetrackeren måler. Deretter kjøres noe matte på tallene og vi får ut et tall på presisjon og nøyaktighet. Begge tallene skal oppgis i vinkel på øyet, i form av grader. Dette gjør det litt mer tricky fordi eyetracker softwaren tracker hvor øye ser (gaze) i form av skjerm-koordinater. Omregningen blir vanskelig siden skjermene har linser som lager en distortion slik at det visuelle inntrykket skal fylle hele synsfeltet bedre. Så det blir litt optiske usikkerheter i det uansett.
Jeg og min veileder i prosjektet, MedTek-veteran Adrian, kjørte da for noen uker siden målinger på 10 forskjellige prøvekaniner (personer) og kom frem til noen tall som var stein hakke gale. Ukene etter har da gått til feilsøking av målingene og måle-setupet vårt generelt, og jeg har nå kommet frem til en metode som jeg tror vil gi bedre resultater. Vi skal mest sannsynlig begynne å teste den til uken, så skal jeg oppdatere dere i neste blogpost. Etter dette prosjektet er gjennomført kommer jeg mest sannsynlig til å jobbe med å lage noen brukerguides i sammenheng med setup av brillene. Her er bilde av VSHD.
.