Praksis hos senter for nukleærmedisin – 2

Hei, jeg (Enya) og Gina har nå tilbrakt mye av semesteret på senter for nukleærmedisin, eller PET-senteret, på Haukeland universitetssjukehus. Vi har lært om medisinsk bildediagnostikk og behandling ved hjelp av PET, samt fått sett på hvordan radiografer og andre som jobber på PET-senteret tilbringer arbeidsdagen sin. I starten av semesteret gikk praksisdagene hovedsakelig ut på å lære om funksjonene bak MR, CT og PET og observere disse apparatene i bruk. I det siste har vi fått muligheten til å være med på mer praktiske oppgaver.

Ettersom PET handler om injisering av radioaktivt materiale, er det veldig viktig med strålevern. Vi har fått sett hvordan det radioaktive stoffet blir håndtert og litt om hvordan doseringen blir bestemt. Nylig fikk vi også vært med på produksjon og kvalitetskontroll av radioaktive preparater. Da fikk jeg se hvor syklotronen ligger og hvilke data som er viktige før produksjonen gjennomføres. Deretter observerte jeg hvordan radioaktive tracere ble kvalitetssikret med ulike kjemiske tester før de blir utlevert til pasientene.

I tillegg har vi fått lært om apparatet FASTlab, som er et system som konverterer radioisotoper fra syklotronen til radiokjemikalier som er klare for ytterligere prosessering og kvalitetskontroll. Dette utføres ved hjelp av såkalte kassetter (Figur 2), som FASTlab aktiverer ved å følge en stegvis sekvens. De radioaktive tracerne som er produsert av FASTlab brukes da videre som PET-tracere for pasienter.

Vi testet også et nytt system som skulle brukes til å syntetisere nye PET-tracere i form av [13-N] NH3. Dette var et apparat/system som enhver skulle kunne bruke uten mye forkunnskap. Ammoniakken blir i utgangspunktet produsert i syklotronen, men apparatet IRENE ble brukt til å rense ammoniakken fra uønskede stoffer som også produseres i syklotronen, slik at det blir skilt ut ren ammoniakk som skal injiseres hos pasientene. Dette nye apparatet skulle være en nyere, enklere og mer effektiv måte å gjøre dette på.

Selv om IRENE er et system som skal være enkelt og optimalt for denne prosessen kunne det også vært gunstig å ha muligheten til å produsere/rense ammoniakk i FASTlab, ettersom dette er et apparat som allerede er i bruk i større grad.  I dag blir hovedsakelig FASTlab kun brukt til renselse av fluor-baserte radiotracere og det er for øyekblikket ikke noe funksjonelt system i FASTlab hvor det produseres ammoniakk. Jeg og Gina har fått en utfordring som går ut på å konvertere IRENE-systemet til FASTlab-systemet slik at FASTlab også kan brukes til renselse av ammoniakk. Dette prosjektet er det vi i all hovedsak har arbeidet med de siste ukene.

Figur 1, FASTlab apparat med innsatt kassett.

Figur 2, kassett for FASTlab med forslag til oppsett for ammoniakk renselse.