Blogg 1: Praksis hos Gades laboratorium for patologi

Hei! Jeg heter Malene og er i praksis sammen med Ingjerd hos Gades laboratorium for patologi på Klinisk Institutt 1 på Haukeland Universitetssjukehus dette semesteret. De ser på kreftsvulster i vulva hos kvinner som er en sjelden form for kreft. Behandlingen som tilbys er en kombinasjon av kirurgi og radiokjemoterapi der prognosen for kvinnene er dårlig. De ønsker derfor å etablere et in vitro 3D modellsystem for kreft i vulva slik at de kan teste ut ulike nye medikamenter.

På vår første dag fikk vi en omvisning på laboratoriet på Patologisk avdeling på Haukeland. Der fikk vi blant annet se hvordan de tok tverrsnitt av ulike organer for å kunne analysere de på cellenivå. Vevene ble farget av ulike fargestoff for å kunne se cellene bedre. I tillegg fikk vi en del informasjon om hvordan de analyserer krefttumorer og hvordan vi skal benytte det til oppgaven vår videre. Vi har enda ikke kommet helt i gang med oppgaven fordi vi måtte bestå en HMS-test for å få tilgang til systemet vi skal bruke, men vi får sannsynligvis kommet i gang med det denne uken.

Forventningene mine til praksis er at vi kommer til å lære mye nytt og få et bedre innblikk i hva vi eventuelt kan jobbe med senere. Fram til nå har vi hovedsakelig fokusert på å lære så mye som mulig om kreftceller generelt. Vi fikk være med på en forelesning om kreft gitt av en av veilederne våre i praksis. Det gjorde at vi fikk en litt bedre forståelse for hva en kreftcelle er og hvordan den opererer sammenlignet med normale celler. Her fikk vi god bruk for fysiologikunnskapene vi lærte i FARM280.

I tillegg har vi sett på ulike tumorer digitalt ved hjelp av noen program kalt QuPath og NDP.view 2. I NDP.view 2 kunne vi tydelig se hvor tumorene var, mens i QuPath fikk vi et tydeligere bilde på kreftcellene. Dermed kunne vi bruke NDP.view 2 til å identifisere hvor kreftcellene var i QuPath. Vi har brukt QuPath til å lære hvordan vi skiller kreftceller fra normale celler. Der er alle cellene som deler seg markert i brunt, og de som ikke deler seg er blå. For å skille cellene kan vi se på størrelsen; kreftcellene er mye større enn de normale cellene. Det er også mulig å se på fargen på de blå cellene. Kreftcellene er ofte lyseblå med en mørkeblå cellekjerne, mens normale celler er ofte helt mørkeblå. Denne informasjonen brukes til å annotere fronten på tumoren.

NDP.view 2 programmet som viser tumoren.

Kreftceller og normale celler i QuPath.