Praksis hos senter for nukleærmedisin -1

Hei! Mitt navn er Gina, og sammen med min medstudent Enya skal vi tilbringe dette semesteret på senter for nukleær medisin og PET (PET-senteret). Emnet vi tar er MTEK200 som er et utplasseringsemne som består av 150 timer arbeid på et relevant utplasseringssted.

PET-senteret på Haukeland Universitetssykehus driver med diagnostikk og undersøkelser med blant annet PET, PET-CT og PET-MR. PET er en diagnostisk bildeundersøkelse som viser aktivitet i kroppen. Dette blir ofte brukt til å vise hvor i kroppen en svulst befinner seg og om en tumor har krympet etter cellegift eller stråleterapi. Bildene fra PET viser godt hvor tumoren kan befinne seg, men er dårlig på å vise anatomien rundt tumoren, derfor blir PET gjerne brukt med CT eller MR for å fremstille anatomien bedre. Det blir dermed tatt to bilder, et PET-bilde og et CT/MR bilde. Disse bildene blir fusjonert sammen til et bilde som viser klart hvor tumoren befinner seg, samt et klart bilde av anatomien rundt.

På PET-senteret finner man kjemikere, fysikere, radiologer, radiografer, leger, sykepleiere og ingeniører. Alle har sine roller for at senteret skal fungere så smidig som mulig. Dagene starter tidlig på PET-senteret, spesielt for syklotronoperatør og kjemikere. Klokken fem om morgenen starter syklotronen. Syklotronen produserer radioaktive stoff, dette stoffet blir sent til syntese laben hvor det radioaktive stoffet blir slått sammen med et kjemisk stoff. Dette produktet kalles et sporstoff. Deretter blir en batch av sporstoffet sendt til QC- Quality Control. Her blir det tatt mange forskjellige tester av produktet for å sjekke at det er trygt å injisere i pasienten. Rundt klokken åtte kommer første pasient og om QC ble godkjent så er radiografene klare for å sette i gang selve PET-prosessen. Dosen pasienten får injisert blir regnet ut av radiografene og målt opp, deretter blir sporstoffet enten injisert med sprøyte eller inhalert som en gass. Siden det er et radioaktivt stoff som brukes i sporstoffet må pasientene hvile en stund før bildene kan bli tatt. Deretter blir pasienten plassert enten i en PET-CT maskin eller en PET-MR maskin. Det varierer hvor lang tid det tar å ta bildene, men rundt 30min er standarden. Til slutt vil en lege analysere bildene og komme med en prognose.

Frem til nå har Enya og jeg fått vært med å observere hverdagen til radiografene. Her har vi fått sett nærmere på både PET-CT- og PET-MR-maskinene, sett hvordan pasient-dosene blir regnet ut og fordelt, og vi har også fått sett på en rekke PET-bilder. Vi har også fått være med i prosessen av å se på bildene det kan være en tumor. Det er lite vi som studenter uten opplæring og tilstrekkelig kunnskap har fått kunne gjøre selv, da det krever streng gjennomgang og opplæring for å kunne drive med dette. Derimot så har kunnskap fra emner som MTEK100, FARM280, PHYS231 og PHYS212 kommet godt med. Forventningene mine til utplasseringsstedet var å få en god forståelse av hvordan de forskjellige områdene på PET-senteret fungerte teoretisk (vitenskapelig) og hvordan det fungerte i praksis, og hvorvidt dette var et sted jeg kunne se for meg å jobbe i fremtiden. Til nå har vi jobbet for det meste med radiografer, men vi har fått se hvordan disse store, kompliserte maskinene fungerer som kan være noe jeg kunne sett for meg å jobbe med.

Jeg gleder meg veldig til å lære mer på PET-senteret videre dette semesteret.

Bildet viser hvordan et PET bilde og et MRI bilde blir fusjonert sammen til et PET_MR bilde

PET-MR maskinen de har på Haukeland. Maskinen ser ut som en vanlig MR-maskin, men den har en PET-maskin innebygget