Blogg 1: Praksis hos Vivarium

Hei! Jeg er Caroline og dette semesteret er jeg i praksis på dyreavdelingen på Haukeland Universitetssykehus, også kalt Vivarium. Vivarium er en av kjernefasilitetene ved det medisinske fakultet. Her holder de dyr som blir brukt i ulike forskningsprosjekter, samt arrangerer kurs for leger, sykepleiere m.fl fra hele landet. Vi er i praksis med en sivilingeniør i medisinsk teknologi, som har ansvaret for alt medisinsk teknisk utstyr på avdelingen.

Allerede første uken etter oppstart fikk vi være med på traumekurs. Det er et to dagers kurs der kirurger, anestesileger, operasjonssykepleiere og anestesisykepleiere får øvd seg på traumer som ikke er dagligdagse i Norge. Her ble griser (under anestesi) brukt. Dagen før traumekurset fikk vi være med å teste alt av medisinsk utstyr som skulle brukes. Vi var med på kontroll på flere anestesiapparater og fikk lære hvordan det fungerer, fikk koblet til overvåkningsskjermene og generelt vedlikehold av annet utstyr. Vi fikk virkelig et inntrykk av alt utstyret som må fungere for at en operasjon skal være vellykket.

Dagen til selve traumekurset startet klokken 7, da alt utstyr måtte være slått på og fungerende innen operasjonsteamet møtte opp. Grisene ble lagt i narkose og målinger ble tatt både av veterinærer og anestesileger. Det var tre operasjonsteam som kom, og vi fikk være med å se på operasjonen til alle de tre teamene. Dyktige traumeinstruktører underviste og demonstrerte caser som deltakerne skulle øve på. Ved dette fikk vi se hvordan det medisinske utstyret fungerte i praksis. Gris blir brukt som forsøksdyr til dette ettersom de har relativt lik anatomi som mennesket, og kan derfor gi et reelt bilde på hvordan denne traumen hadde foregått i virkeligheten. En intensivsykepleier til stede forklarte oss hva som ble gjort og hvilke organer de holdt på med. Her kom kunnskapen fra FARM280 – menneskets fysiologi til nytte, da mye av dette var kjent fra før.

Traumekurset var en veldig kjekk og lærerik opplevelse, og ga oss muligheten til å se hvordan det er å jobbe med medisinsk teknisk utstyr i en virkelig setting. Det medisinske utstyret på avdelingen er gammelt utstyr arvet fra Haukeland sykehus, og krever derfor vedlikehold og utskiftning av enkelte deler. En av arbeidsoppgavene våre så langt har vært å finne ut hvor vi kan skaffe ekstra deler til forskjellige utstyr, samt priser og leverandører av dette. Vi har blant annet tatt kontakt med en leverandør angående en inkubator fra 1985, og lett etter pakninger til en kuvøse. Dette gir et virkelig bilde på hvordan dagligdags drift av dette utstyret gjøres.

Forventningene mine før oppstart av praksisperioden var varierte arbeidsoppgaver og et innblikk i hvordan det er å jobbe som sivilingeniør i medisinsk teknologi på et sykehus. Praksisveilederen vår har vært veldig flink og latt oss være med på mye spennende og variert, samt gitt oss egne oppgaver og prosjekter slik at vi kan jobbe selvstendig også.

Hovedoppgaven for dette praksisoppholdet er å bygge et Faradays bur til å skjerme mot elektromagnetisk stråling, som jeg skal fortelle mer om i neste blogginnlegg.

Oppsett av en operasjonssal på Vivarium