Praksis hos Vivarium

Hei! Jeg heter Olivia og dette semesteret er jeg i praksis hos Vivarium, dyreavdelingen ved Haukeland Universitetssykehus. Dyreavdelingen er en kjernefasilitet ved Klinisk Institutt 1, det Medisinske fakultetet og UiB. Vivarium tar for seg varierende prosjekter som innebærer undersøkelser og forskning med dyr. I løpet av min praksisperiode vil jeg arbeide med en oppgave som går ut på å kartlegge den elektromagnetiske strålingen på avdelingen. Vi vil bli veiledet av en sivilingeniør i medisinsk teknologi med spesialisering i det tekniske utstyret ved Vivarium. Jeg vil og få muligheten til å være med på ulike kurs og forsøk som Vivarium vil arrangere.

Min hovedoppgave hos Vivarium omfatter kartlegging av elektromagnetisk stråling. Elektriske og elektroniske apparater sender ut elektromagnetisk stråling, som kan påvirke andre tekniske utstyr som brukes i forsøk med dyrene. Denne elektromagnetiske strålingen kan forstyrre virkningen til maskinene og føre til tekniske feil. Ved medisinske forsøk er det en forutsetning at de ulike maskinene og apparatene fungerer som de skal, slik at resultatene av forskningen ikke påvirkes av dette.

Vi har så langt kommet i gang med å føre en romoversikt over alle rom på Vivarium for å kartlegge mulige elektriske og elektroniske kilder. Vivarium strekker seg over 4 etasjer, så her var det var mange rom å komme seg gjennom. Vivarium er for tiden hjemmet til mange søte mus, rotter og griser. Under føringen av denne romoversikten hadde jeg ikke tilgang til dyrerommene, med mindre jeg ble fulgt av en ansatt ved avdelingen. Denne rundturen ga oss også en mulighet til å bli kjent med de ansatte på avdelingen, som var til god hjelp dersom det var noe vi lurte på.

Vi har i løpet av vår korte periode hos Vivarium vært med på et traumekurs. Dette traumekurset skulle fungere som en akutt skade trening for leger og sykepleiere. De skulle øve seg på å behandle akuttskader på mennesker, ved å operere på grisene. Kurset foregikk over to dager, med fokus på stikkskader og stumpskader. Tre operasjonsteam fra ulike deler av landet hadde ankommet Haukeland for å delta på dette kurset.

På forkant av kurset var jeg med på den tekniske forberedelsen av alle utstyr som ble benyttet under operasjonen. Grisene blir lagt i narkose av en anestesilege før operasjonen begynte. De var under konstant overvåkning av anestesileger og veterinærer, ved bruk av blant annet et anestesiapparat. Det var avgjørende at det ikke ble noen tekniske svikt under operasjonen, da dette kunne medføre uforutsette konsekvenser for grisene. Det var derfor svært viktig at vi testet og forberedte utstyret godt dagen før, slik at alt var klart når kurset begynte.

Under selve operasjonen fikk vi lov til å være med å observere. Dagen begynte kl. 07, hvor vi fikk i oppgave å slå på alle maskiner og utstyr som skulle benyttes under operasjonen. Grisene ble så lagt i narkose, i påvente av operasjonsteamene. Hvert av teamene ble ledet av en dyktig instruktør som fremstilte en case, et mulig scenario som operasjonsteamene skulle øve seg på. Operasjonen ble utført av anestesileger, anestesisykepleiere, kirurger, operasjonssykepleiere og intensivsykepleiere, så vi var mange rundt et operasjonsbord. Vi rullerte på å være innom alle tre operasjoner for å se hvordan de ulike teamene løste casene deres.

Det var veldig hektisk, men også lærerikt for meg å få et innblikk i hvordan det medisinsk tekniske utstyret brukes i praksis. Det var fascinerende å se hvordan alle disse maskinene hjalp operasjonsteamene med å holde grisene stabile, under slike stressende forhold. Vi fikk også et glimt av anatomien til grisene og lært mye om fysiologiene deres. Selv om intensivsykepleierne hadde nok å gjøre under operasjonen, tok de seg tiden til å forklare oss de ulike organene til grisene.

Så langt har oppholdet mitt hos Vivarium vært veldig lærerikt og varierende, og jeg gleder meg til fremtidige forsøk og undersøkelser!

OPERASJONSSAL: Et lite glimt av et av operasjonssalene.