Praksis hos senter for nukleærmedisin – 1

Hei, mitt navn er Enya og dette semesteret har jeg praksis hos senteret for nukleærmedisin på Haukeland Universitetssjukehus, sammen med Gina. Senteret for nukleærmedisin driver hovedsakelig med bildediagnostikk og behandling ved hjelp av PET-CT og PET-MR. PET, eller Positronemisjonstomografi, handler om å injisere en radioaktiv substans i kroppen. Det radioaktive stoffet plasserer seg ved bestemte vev og organer og sender ut gammastråling som registreres av detektorer og omgjøres til bilder. Strålingen fører til høyere fargeintensitet i de bestemte områdene på bildene. En kombinasjon av PET med CT eller MR gjør det mulig å kartlegge svulster eller syke områder med høyere presisjon.

Jeg hadde ikke mange forventninger til praksisplassen ettersom jeg vet lite om medisinsk teknologi i arbeidslivet. Det jeg forventet var hovedsakelig at vi skulle lære grunnprinsippene bak medisinsk avbildning og hvordan arbeidsdagen til en på PET-senteret tilbringes.

Så langt har PET-senteret vært et spennende sted å være. Vi ble tatt godt imot av kontaktpersonen vår samt blitt introdusert til en rekke personer som arbeider på nukleærmedisinsk avdeling. Vi fikk en grundig omvisning inne på PET-senteret, men ble også vist rundt på andre steder på Haukeland som tar for seg medisinsk avbildning med MR og CT.

Til tross for at vi går med hvite frakker og har fått tillaget et ID-kort, er det ikke mye praktisk arbeid vi kan gjøre. Dette kommer av at arbeidet krever mye opplæring og kurs.  Dermed har det meste av tiden vår gått ut på å observere helsepersonell som leger og radiografer i arbeid. Vi har blant annet fått sett hvordan PET-CT og PET-MR avbildning gjennomføres. Vi har observert kontakten mellom pasient og radiograf og fått vite hva som er viktig for pasienten før en undersøkelse gjennomføres. Mens en undersøkelse ble gjennomført kunne vi få en innføring i mekanismene og teknologien bak apparatene. Etterpå kunne vi observere bildene som ble tatt og fikk se hvordan bildene ble håndtert slik at de ble gunstig forberedt før radiologene skulle studere dem. Vi fikk også muligheten til å se nøyere på noen av bildene for å forstå hvordan nyansen i fargene gir en indikasjon på hvilke områder av kroppen til en pasient som er rammet av sykdom.

Jeg har dermed fått lært mye om arbeidet til en radiograf og noe om teknologien bak PET, MR og CT. Her kom kompetansen fra MTEK100 til nytte, ettersom emnet ga en innføring i flere metoder for medisinsk avbildning. I tillegg var FARM280 relevant, da det forklarer hvordan menneskekroppen fungerer. PHYS111 og PHYS112 ga bakgrunnen til forståelse av mekanikken bak de medisinske apparatene.

Figur 1, PET-CT på senteret for nukleærmedisin.

Figur 2, eksempelbilde som viser forskjellen mellom PET, CT og kombinasjonen PET-CT. Hentet fra https://www.parkside-hospital.co.uk/services/diagnostic-imaging/pet-ct-scan/   01.10.22