Blogg 1: Praksis hos Nordic Neuro Lab

MR-maskin med LCD skjerm fra NNL på baksiden

Jeg (Aleksander) er i praksis hos Nordic Neuro Lab dette semesteret. De lager tilbehør til MR-maskiner –  både til funksjonell MR, men også utstyr som bedrer pasientkomforten under MR-undersøkelser.

Se for deg at du er et barn som skal ta MR-undersøkelse for første gang. Maskinen er trang, høylytt og du må ligge inni den i en time. Små barn må ofte få beroligende midler før de tar MR, dette fører til store kostnader og forsinkelser. nordicComfortSolution, produktet NNL selger mest av, løser en del av dette problemet. Det er en skjerm bak MR-maskinen som pasienten kan se på ved hjelp av et speil inni maskinen. Ved hjelp av denne kan små barn se på barne-tv for eksempel under skanningen. Dette gjør at de føler seg tryggere og at tiden går raskere. I tillegg utvikler NNL et nytt audiosystem (hodetelefoner) som kan brukes inni MR-maskinen. Disse hodetelefonene er støydempende og bidrar både til pasientkomfort og mulighet til å gi pasienten lyd-stimuli under funksjonell MR. De som har vært i en MR-skanner har mest sannsynlig fått på seg et hørselsvern med forferdelig musikk og lydkvalitet. Dette tar NNL sikte på å endre. De nye hodetelefonene kommer til å ha både god lyd og støykansellering av ypperste klasse, i tillegg til å være trådløse.

Grunnen til at man ikke kan bruke vanlig utstyr til MR, er at maskinen er svært magnetisk i tillegg til at radiobølgene fra skanneren kan ødelegge eller forstyrre elektronisk utstyr. I tillegg vil vanlig elektronisk utstyr ødelegge bildene med støy. Mye jobb og forskning må legges ned for å utvikle produkter som skal tilfredsstille disse kravene. All utvikling og produksjon av produktene deres skjer her i Bergen, noe jeg syns er veldig kult.

Det jeg jobber med hos NNL er VisualSystem HD, som er en type brille som kan brukes i MR-maskinen. Pasienten kan få visuell stimulus, f.eks. video, bilder eller spill i 3D om ønskelig. De er veldig kule å bruke, og gir en svært realistisk visuell opplevelse. Brillene kan være svært nyttige under fMRI undersøkelser, fordi de kan gi pasienten en svært virkelighetsnær opplevelse av ulike situasjoner. Brillene har innebygd eyetracking så f.eks. radiologen kan se i sanntid hvor pasienten ser på skjermen i kontrollrommet. Jeg har også vært med på Haukeland for å utføre tester på de nye hodetelefonene som utvikles. Jeg har ikke jobbet noe med de enda, men fikk en innføring i hvordan de fungerer og fikk se hvordan man tester MR-kompatibilitet.

VisualSystem HD

Prosjektet jeg jobber med går ut på at det skal testes hvor nøyaktig denne eyetrackingen er. Jeg samarbeider med Adrian, som var i praksis hos NNL forrige semester. Han jobber nå et par dager i uken ved siden av studiene. Dette er veldig kjekt, siden vi kjenner hverandre fra før og jobber bra sammen. Prosjektet kan grovt deles i to: datainnhenting og dataanalyse. Analyseprogrammet skriver jeg i Python og jeg får stor nytte av emner som inf101 og inf161. I tillegg er phys112 og phys114 emner som har gitt meg bedre forståelse for hvordan MR-maskinen og annet utstyr fungerer.