Praksis på senter for nukleærmedisin og PET – del 2

Hei igjen bloggen! Nå var det på tide med ny oppdatering fra praksis hos senter for nukleærmedisin og PET, siden det tross alt nærmer seg slutten av praksisperioden. Praksisperioden har vært meget lærerik, men også en hyggelig opplevelse som student. PET-senteret er en arbeidsplass som er tett knyttet med en rekke bedrifter fra utlandet som bidrar til å utvikle nye metoder og løsninger for behandlingene som senteret foretar seg.

Etter å ha deltatt i møter med GE, et utenlandsk konsern som samarbeider med PET-senteret, fikk vi muligheten til å arbeide med dem i et par dager på senteret. General Electric Company (GE) var på besøk på senteret for å gjøre endringer på et apparat. GE er et amerikansk konsern som ble stiftet i 1879. Konsernet er engasjert i utvikling, produksjon og markedsføring av produkter for å generere, overføre, fordele, kontrollere og forbruke elektrisitet. Hovedoppgaven deres på besøket hos praksisplassen min var å forbedre og oppdatere et apparat kalt IRENE. Dette apparatet skal syntetisere en ammoniakk-løsning som videre er tenkt for bruk til tracere. De ansatte hos GE hadde veldig god erfaring innenfor medisinsk teknologi. De kunne dele mye interessant om hvilken retning medisinsk teknologi kommer til å ta i løpet av de neste årene, i tillegg til at de kunne dele tanker om nye satsningsområder for teknologien.

Som nevnt i sist blogginnlegg jobber Maria og jeg med en oppgave om prosessen før kliniske studier kan iverksettes. En slik prosess er svært sentral for arbeidet som gjøres på PET-senteret og andre plasser hvor det utøves medisinsk teknologi. All ny teknologi krever godkjenning og testing før det kan tas i bruk, og det er nettopp denne prosessen vi har fordypet oss i.

I kort tid innen dette blogginnlegget skrives så skal Maria og jeg ha en intensiv uke på praksisplassen hvor vi skal assistere i service av syklotronen og Hotcellene som befinner seg på arbeidsplassen. Syklotronen er en svært avansert installering, og derfor krever det mye erfaring og kunnskap for å drive med service på maskinen. Forhåpentligvis kan vi som uerfarne få være med å bidra litt i denne prosessen og få et bedre innblikk i en av de mange arbeidsoppgavene til ingeniørene på arbeidsplassen.

Arbeidsdagene på PET-senteret er lærerike og varierte. Alt i alt så er det en veldig god praksisplass for studenter som studerer medisinsk teknologi. Det er en god blanding av kjemi og fysikk som gjør at praksisplassen fint kan ha studenter fra begge retninger på medisinsk teknologi.

Det har vært et veldig fint semester så langt på praksisplassen og jeg gleder meg til fortsettelsen.

Skrevet av Emil Gregersen