Praksis på nukleærmedisinsk avdeling

Hei! Jeg heter Maria og har dette semesteret praksis på nukleærmedisinsk avdeling på Haukeland Universitetssykehus (HUS), sammen med Emil. Her driver de med diagnostikk og behandling ved hjelp av hovedsakelig PET-CT og PET-MR.

Jeg hadde ikke tenkt så mye forventninger da jeg skulle begynne i praksis, fordi det var mitt ordentlige første møte med medisinsk teknologi i praksis og jeg visste ikke hva jeg gikk til. Jeg hadde likevel en forventning om å få vite noe om hva jeg som ferdig utdannet kan jobbe med, hvordan en så tverrfaglig arbeidsplass er organisert og hvordan de samarbeider der, og om hvordan jeg kan bruke de kunnskapene jeg tilegner meg i løpet av studiet i arbeidslivet. Dette er alle forventninger praksisperioden allerede er på god vei med å oppfylle.

I løpet av de ukene vi har vært i praksis har vi fått sett og gjort mye forskjellig. Det har vært litt opp til oss selv hva det er vi har fått være med på. Blant annet har vi observert produksjon og kvalitetskontroll av radioaktive legemidler til bruk i PET-MR og PET-CT, observert selve prosessen hvor det tas PET-CT og PET-MR av pasienter, observert PET-scan av mus i forbindelse med avansert forskning for UiB og lest om de ulike metodene for avbildning og behandlingene som brukes på avdelingen. Vi har også fått prøve å operere en syntetiserings-maskin, som kjemikerne på avdelingen tester for et helseteknologi-firma, selv for å finne ut om manualen til systemet er enkel nok å bruke. Dette var veldig lærerikt fordi vi fikk prøve og feile selv, og måtte feilsøke om noe gikk galt, som hjelper på å få en bedre forståelse av hvordan systemet faktisk fungerer.

Nå om dagen driver vi med innsamling av informasjon om hva som må til for å søke om tillatelse til å starte kliniske studier.  Dette er krevende fordi det finnes utrolig mye informasjon om hva som må dokumenteres og hvordan det skal dokumenteres, og det er vanskelig å vite i hvilken rekkefølge dette må skje. Det er veldig nyttig læring da vi kanskje selv skal være med å søke om dette hvis vi vil drive med forskning som ferdig utdannede. Vi skal presentere det vi finner av nyttig informasjon for en forskningsgruppe om noen uker.

Nukleærmedisinsk avdeling er et veldig tverrfaglig miljø. Det består av kjemikere, ingeniører/fysikere, radiografer, sykepleier, molekylærbiolog, farmasøyter, leger, merkantile, ledelse, og også noen studenter, som blant annet studerer medisinsk teknologi, som for eksempel jobber som syklotronoperatører og på produksjon. Hver morgen blir det produsert radioaktive tracere, som for eksempel F18 og C11, som skal injiseres i pasienter. Medikamentene må produseres lokalt på avdelingen hver dag fordi de har relativt kort halveringstid, og kan derfor ikke lagres eller transporteres fra andre steder. Disse produksjonene må også kvalitetskontrolleres nøye og godkjennes av en farmasøyt før de kan tas i bruk på pasient, akkurat som med vanlige medisiner. Dette gjøres på en egen lab. Denne produksjonen og kontrolleringen blir hovedsakelig gjort av kjemikerne og studentene som jobber på avdelingen. Selve pasienthåndteringen og gjennomførelsen av MR/CT undersøkelsen er det radiografene som gjør. Legene gransker så bildene. Ingeniørene utbedrer systemer og maskiner.

I tillegg til produksjon til pasienter driver de med mye utbedring og utvikling på labben. For eksempel utvikling av nye tracere som kan tas i bruk på pasienter senere.

Generelt samarbeider avdelingen også mye med andre avdelinger på HUS, andre PET-sentere i Norge og legemiddel -og helseteknologi-firmaer i land og utland.

Fordi nukleærmedisin er et så smalt felt innenfor helseteknologi er det veldig lite av min nåværende kunnskap fra studiet som strekker til. Alle som jobber på avdelingen er eksperter på det de gjør, og det er ikke så mye vi som studenter uten opplæring er kvalifisert til å gjøre. Likevel har mine generelle kunnskaper om spesielt organisk kjemi og radiokjemi kommet til nytte i forbindelse med forståelsen av produksjonen og kvalitetskontroll. Også det vi lærte om PET i MTEK100 har vær fint å ha med seg, i tillegg til det jeg har lært om radioaktiv stråling i tidligere emner.

Jeg har lært veldig mye på de få ukene jeg har vært i praksis. Jeg har lært mye om hvordan produksjon av radioaktive medikamenter med syklotron foregår. Jeg har lært litt om rutiner og prosedyrer på lab. Jeg har lært om hva som må til for at et medikament kan brukes på pasient. Jeg har også lært mye mer om detaljene i de forskjellige metodene som brukes i PET-CT og PET-MR, og hvorfor det brukes så mange forskjellige tracere. Og i det siste har jeg lært mye om kliniske studier og hva som skal skje før en klinisk studie kan begynne.

I tillegg til det faglige har jeg lært mye om hvordan en avdeling på sykehus kan driftes og hvordan mange fagfelt må samarbeide for å få til effektiv drift.

Videre på studiet i Medisinsk Teknologi håper jeg å få lære mye mer om spesielt radiokjemi i forbindelse med nukleærmedisin. Dette er et veldig smalt felt, men også noe som mange helseteknologiske-firmaer velger å investere i for tiden, til tross for at det er kostbart, som gjør at det kommer flere jobbmuligheter innenfor dette feltet samtidig som det innoveres mye på denne fronten. Jeg gleder meg derfor spesielt til emnet KJEM260 som handler om radiokjemi og radioaktivitet. I tillegg gleder jeg meg til å bruke mer tid på labben, og lære om blant annet kjemisk analyse.