Hei!
Jeg heter Tuva, og jeg går tredje året på Medisinsk Teknologi. Dette semesteret er jeg i praksis hos helseteknologiselskapet Trigo Tech, sammen med Emma. Trigo er en helseapp som har som mål å hjelpe brukere med å etablere sunne rutiner for bedre helse. Appen er utviklet av fysioterapeuter for å gi deres pasienter en enkel og effektiv måte å gjennomføre sine øvelser på hjemmefra. Trigo holder til på Eitri, en Medical Incubator på Haukeland sykehus, og det er også her vi tilbringer mesteparten av vår praksistid. Siden ingen av de ansatte i Trigo er lokalisert i Bergen, er det en stor fordel for oss å ha tilgang til Eitri som vår arbeidsplass.
Arbeidsoppgavene våre her hos Trigo er både varierte og spennende. En av hovedoppgavene våre innebærer å følge opp familiemedlemmene våre, som har fått tildelt fysioterapiprogrammer via Trigo-appen. Vår rolle her er å være en motivator og støtteperson, en slags «test-coach», som hjelper til med å evaluere hvordan en slik rolle kan implementeres i appen på et senere tidspunkt. Dette har gitt oss verdifull innsikt i hvordan appen fungerer i praksis og hvordan den kan brukes til å forbedre pasientenes opplevelse av fysioterapi hjemme.
En annen viktig del av praksisen vår er å bidra med ideer og forslag til hvordan Trigo-appen og den tilhørende portalen kan forbedres. Brukervennlighet står sentralt i arbeidet vårt, og vi ser stadig på hvordan appen kan gjøres enklere og mer intuitiv for flest mulig brukere. Dette inkluderer å se på både design, tekniske feil og andre små detaljer som kan gjøre appen bedre og mer effektiv i bruk. Vi har sett på hvordan grafene i appen kan forbedres, og kommet med forslag til nye grafer.
Tidlig i praksisperioden samarbeidet vi om å lage et spørreskjema basert på PREM (Patient Reported Experience Measure). Dette spørreskjemaet var designet for å måle pasientenes erfaringer med å bruke den digitale fysioterapien i Trigo-appen. Vi utformet 20 spørsmål, og av disse ble 8 spørsmål valgt ut som de mest relevante for brukernes opplevelse. For eksempel var et av spørsmålene: «Jeg opplevde at bruken av digitale verktøy forbedret fysioterapeutens forståelse av min tilstand og mine bekymringer.»
I tiden fremover vil vi fortsette å arbeide med å forbedre Trigo-appen og portalen, og vi ser virkelig frem til den siste delen av praksisperioden. Det har vært en utrolig lærerik og givende opplevelse så langt, og vi gleder oss til å se hvordan våre bidrag kan påvirke utviklingen av Trigo Tech.