Praksis hos Lifekeys – Del 1

Hei! Jeg heter Nora, og sammen med Sanne har vi nå praksis hos Lifekeys, en digital plattform som tilbyr psykologtjenester for bedrifter og ansatte. Lifekeys har som mål å gjøre psykologhjelp mer tilgjengelig, fleksibel og tilpasset individuelle behov gjennom digitale løsninger. Gjennom praksisoppholdet så langt har vi fått innsikt i hvilke tjenester de tilbyr bedrifter og hva de gjør for å forebygge mental helse for yngre og eldre. I tillegg har vi selv fått teste disse tjenestene noe som har vært interessant.

 

Den første oppgaven vi fikk var å utforske en spesifikk tjenestene Lifekeys tilbyr litt mer i detalj. Denne tjenesten er rettet mot en yngre målgruppe, den heter Selvhjelperen. Dette er en egen nettside hvor brukere kan ta en «selvtest« for å få en vurdering av sin mentale helse. Basert på testresultatet får de anbefalt ulike kurs og ressurser som skal hjelpe med å forebygge og håndtere utfordringer som stress, angst og lav selvfølelse.

Lifekeys ønsket å forstå hvordan ungdom opplever denne tjenesten; om den føles nyttig, lett tilgjengelig og om det er noe som de kan forbedres, for å få enda flere til å bruke den. Derfor fikk vi i oppgave å lage en spørreundersøkelse for å kartlegge hvordan målgruppen ser på Selvhjelperen. Vi samlet inn svar, analyserte resultatene og presenterte våre funn for teamet hos Lifekeys. Undersøkelsen ga nyttige tilbakemeldinger som kan bidra til videre utvikling av tjenesten.

 

Etter spørreundersøkelsen startet vi på et nytt prosjekt med fokus på hvordan man best kan matche en klient med riktig psykolog. Lederen i Lifekeys fortale oss mye om dette temaet, hvor vi da skjønte at dette er et viktig konsept. Vi ser nå på hvilke faktorer som spiller en rolle i en vellykket terapirelasjon, for eksempel spesialisering, terapiform, tilgjengelighet og individuelle preferanser. Målet er å utvikle et mer målrettet system som gjør det enklere for klienter å finne en psykolog som passer for dem, og dermed få mer utbytte av terapien. Lifekeys sine nettsider er bygget opp av flinke IT-teknikere og bruker mye AI, derfor er lederen heller ikke redd for å lage et komplisert system som står bak denne matchingen.

 

Praksisen har gått veldig fint så langt, vi får ulike oppgaver og ser frem til videre arbeid.