Hei!
Jeg (Sanne) og Nora er i praksis hos en bedrift som heter Lifekeys. De jobber hovedsakelig med å tilby digitale løsninger og nettbasert terapi for psykisk helse.
I løpet av praksisen vår hos Lifekeys har vi jobbet med nettsiden Selvhjelperen.no, noe som har vært veldig spennende. Nettsiden er laget for å hjelpe ungdom med psykisk helse gjennom selvhjelpsverktøy via ulike kurs nettsiden tilbyr. Dette har vært en lærerik periode der vi har fått innsikt i både teknologi og hvordan ungdom faktisk opplever slike digitale hjelpemidler.
Vi fikk i oppgave å få 10 ungdommer hver i alderen 13–20 år til å teste nettsiden. Ungdommene skulle først ta en test på Selvhjelperen.no, fullføre minst et kort kurs, enten som de fikk opp som forslag etter å ha tatt testen og sett hva deres mentale helse har litt utfordringer med eller å velge ett kurs selv blant de 9 tilgjengelige kursene på nettsiden. Deretter skulle de svare på et spørreskjema vi laget. Målet var å finne ut hva ungdommene syntes om nettsiden, og om de mente den kunne hjelpe andre ungdommer.
Å finne ungdommer som ville delta var både interessant og litt utfordrende, men heldigvis var mange positive. Da vi fikk tilbake svarene, var det tydelig at ungdommene likte konseptet. De fleste mente nettsiden kunne være til god hjelp. Det de likte best var at det var anonymt, enkelt å bruke, og at innholdet var relevant.
Vi fikk også nyttige forslag til forbedring. Noen syntes at språket var veldig bra og forståelig, men at kursene ble litt for lange så de lettere mistet konsentrasjonen. Det var også noen som syntes det var litt vanskelig å navigere seg fram på nettsiden og finne de andre tilgjengelige kursene. Mange ønsket også mer variasjon i innholdet i kurset, som flere praktiske eksempler.
Denne oppgaven har gitt meg mange gode erfaringer. Det har vært gøy å jobbe med noe som faktisk kan hjelpe ungdom med psykisk helse. Vi har også lært hvor viktig det er å lytte til brukerne når man lager digitale verktøy. Praksisen hos Lifekeys har gitt meg et tydelig inntrykk av hvordan teknologi kan gjøre hjelp mer tilgjengelig, spesielt for ungdom som ellers kanskje ikke ville søkt hjelp.
Under kan du se et utklipp av en liten del av spørreundersøkelsen ungdommene skulle ta.
Sanne