Praksis hos senter for nukleærmedisin og PET – del 2

Hei igjen! Enya og meg (Gina) har nå fått tilbragt mer tid på senter for nukleærmedisin og PET på Haukeland universitetssykehus. Siden PET teknologien tar i bruk radioaktive stoff har vi siden sist lært mer om strålevern, da spesielt hvordan de ansatte som håndterer de radioaktive stoffene slik at de skal bli utsatt for så lite stråling som mulig.

Nylig fikk vi også være med på produksjon av sporstoffene. De radioaktive sporstoffene blir produsert i en syklotron. Vi fikk sett selve syklotronen og arbeidsomgivelsene til syklotron operatøren. Deretter ble jeg og Enya delt på syntese og kvalitetskontroll av sporstoffet. På syntese fikk jeg observert hvordan sporstoffet ble ferdiggjort og renset. Dette rommet var helt sterilt, og vi måtte gjennom flere steg med vasking og sterilisering, samt ta på sterile klær før vi kom inn i rommet. Etter syntese blir sporstoffet sendt til kvalitetskontroll, der Enya var. Her blir det utført en del kjemiske tester på stoffet for å sikre at stoffet er i den kvaliteten som kreves.

FASTlab er et apparat som blir tatt i bruk på syntese når en produserer for eksempel sporstoffet FDG. Vi har lest oss opp på hvordan dette apparatet fungerer, samt komponentene som tas i bruk, da spesielt kassetten som passer inn i apparatet.

Vi ble også utfordret til å teste et relativt nytt system som synteserte et nytt sporstoff i form av [13-N] NH3. Her skulle vi teste et nytt apparat ved navn IRENE, og hvorvidt personer med så lite forkunnskap som mulig fikk til å bruke apparatet og systemet. Vi testet systemet og apparatet og noterte kommentarer til systemet. Deretter fikk vi enda en utfordring hvor vi skulle prøve å se om det gikk an å konvertere IRENE-systemet til FAST-lab systemet. Vi har etter dette satt oss inn i hvordan IRENE-systemet fungere, da spesielt i kassetten som brukes her. Vi testet da forskjellige mulige kombinasjoner med komponentene fra IRENE-systemet på FAST-lab kassetten, hvor vi til slutt har landet på en vi håper kan fungere. Det vi skal gjøre fremover er å testet dette systemet på FASTlaben, og gjøre endringer etter disse resultatene.

Her har vi lagt inn vårt nye system til FASTlaben, og skal kode det som FASTlaben skal gjøre